27 March 2008

Tomme geologiforelesere, fag-hat og andre rariteter

I skrivende stund sitter jeg på geologiforelesning, og tar meg selv i å hate geologi.
Kanskje ikke så pent sagt, men helt ærlig - akkurat nå er jeg lite fornøyd med å være akkurat her.

De dagene det står geologi på planen, tar jeg med meg kaffe i stedet for te. Automatisk, rent preventivt, for å unngå å bli så trøtt at jeg ikke får med meg noe som helst.
Det er rart det der... Noen forelesninger blir jeg våken av, andre blir jeg trøtt av. Geologi er for tiden et klart eksempel på det siste...

Da jeg valgte dette faget gledet jeg meg, tenkte at dette var svært relevant for meg, og så frem til å attakkere pensum. Jeg vet ikke helt hvor det sviktet, men jeg tror det kan ha vært den dagen vi først ventet et kvarter på foreleseren, for deretter å høre om Myllarguten det neste kvarteret. Det er få ting jeg blir så provosert av, som manglende respekt for bruk av min tid. Jeg er her for å lære - ikke for å vente og høre eventyr. Jeg kan gjerne høre andre ting i pausene - men når jeg møter på forelesning forventer jeg en viss respekt for min faglige interesse...
Denne episoden ga meg et kritisk øye til foreleseren, og her i gården er det ikke vanskelig å finne irritasjonsmomenter... Uforberedte forelesninger, manglende svar på spørsmål, planer som ikke blir fulgt, beskjeder som aldri dukker opp, og fullstendig ustrukturert forhold til faget. Enkelte kunne nok ikke hatt mye nytte av et kurs i pedagogikk - det slår meg at evnen kanskje rett og slett er fraværende...

La oss nå gjøre et tanke-eksperiment: Sett at førsteinntrykket av foreleseren var aldeles utmerket, eller at han var ung, tiltalende og ikke minst morsom. Og at han hadde utmerket engelsk-uttale (nok en ting jeg irriterer meg over). Hvis jeg hadde likt vedkommende i utgangspunktet, ville jeg kanskje latt all tvil være til hans fordel? Kanskje jeg hadde smilt over feil, ventet tålmodig på svar og ikke trengt slike skremmende mengder kaffe?

Jeg mistenker at dersom foreleseren oppfatter publikumet som interessert, beundrende og nysgjerrig, vil han gjøre en mye bedre jobb. Synd, bare, at vi sitter her - irriterte, oppgitte og frustrerte ... og med fullstendig manglende interesse for å endre holdning.

Godt eksamen nærmer seg!






.... hva i all verden var det jeg sa? Eksamen??? HJELP!