11 May 2011

Bilburet

Jeg har bygget bur, og fått diverse spørsmål om hvordan jeg gjorde. Legger dermed ut litt bilder og forklaringer:

Kanskje ikke så vakkert, men jeg synes ikke det henger på greip å bruke mange tusen kroner på spesialbestilte bur (for ingen standardbur får plass baki her) heller :-)

Dørene er laget av valpegrind, som alt annet (kompostgrind fra biltema), og bøyd til i burets fasong. I endene har jeg treverk (tynn lekt, konstruksjonsvirke, kostet nesten ingenting) av samme type som resten er bygget av, for å feste hengelåser og hengsler på.

Buret er bygget av tre rammer i bilens fartsretning (her ser du altså to av dem), som er festet sammen med valpegrinder, i all hovedsak. Grindene er stive nok til at man ikke trenger særlig kraftige rammer.

Ovenfra. Buret er smalere foran, siden bagasjerommet er bredest bakerst (90 cm foran, 100 bak). Det var veldig enkelt å få til, siden rammene bare sitter sammen med grinder. I bunnen har jeg ikke netting, men jeg kjøpte gulvbelegg for å beskytte bilen mot fukt. Kunne like gjerne brukt bagasjeromsmatte i gummi. De blå reimene du ser lengst bort/ned fester buret til bilens bagasjesikringssystem. Dermed kan ikke buret tas ut uten at man befinner seg inne i baksetet og har felt ned veggene. Jeg kan gå fra bilen hvor som helst, med burene låst, og bakluken åpen. Veldig deilig å slippe å lete etter skygge når man skal parkere!

Detalj fra døren, pappa var smart nok til å hjelpe meg å bøye endene på grinden, så de ikke kryper ut av krampene.

Hengelås med kode fungerer mye bedre enn med nøkkel! Greit å slippe å være redd for å miste/glemme nøklene...

Praktisk med litt plass ved siden av. Her bor burvifter, vannflasker og ekstra bånd.

Det er ca 20 cm luft over buret, nok til at jeg ser godt ut bakover, men ikke nok til at et menneske kan krype inn i bilen over buret. Når buret er låst, kan bakluken stå åpen samme hvor jeg parkerer.