13 July 2012

Vektforskyving

Kuling pådro seg noen riv i Stavanger, hvilket gjør at jeg ser ekstra nøye på hoppteknikken hans nå (jeg har forsåvidt nesten ikke trent på noe annet siden skaden, hoppteknikk er viktig for meg). Det virker som Kulings vanligste problem er at han kommer for tett på et hinder (samler seg ikke tilstrekkelig) og opphoppet blir for bratt for ham.

Derfor trener vi spesielt på to ting: samling/avkorting av steglengde, og vektforskyving. Samling gjør vi først og fremst gjennom basic grids med fart inn og belønning tett på, men også andre typer hoppteknikkøvelser og sirkelarbeid med oppbremsing. Det er vel et ganske typisk BC-problem å ikke ha "tid" til å korte inn, tror jeg?

Vektforskyvingen synes jeg er mer kompleks å få til. Kuling har alltid hatt litt vanskelig for vektforskyving (konkretisert ved bremsing inn mot leke eller kontaktfelt), noe han virkelig trenger når han skal klare å hoppe bratt rett opp med kraft fra bakbena. Han må få kroppen over bakbena, slik at han ikke trenger å bruke frambena til å hive seg over.

Han har også alltid hatt litt vanskelig for å holde posisjoner som krever god balanse og ryggmuskulatur, så vi jobber med både rygging opp trapper (se film av innlæringen her: LINK) og øvelser som innebærer løfting av framparten (spretteøvelser fra stående og bamse- eller kaninsitting fra sittende).