01 February 2013

Riv, balanse og ryggmuskulatur

Kulings kanskje vanligste riv kommer på slake linjer, og skyldes en kombinasjon av at han satser for nær hinderet (korter ikke inn det siste galloppsteget før hoppet tilstrekkelig), og at vinkelen på opphoppet ikke blir bratt nok.

I Kulings tilfelle handler dette i ganske stor grad om at han ikke anstrenger seg for å få det til. Hoppteknikken hans er stort sett veldig bra, han er godt musklet, og har all tenkelig evne til å hoppe uten å rive. Men han har så lyst å komme fort frem at han tar sjansen på å ta med seg pinnen på veien, og bryr seg ikke videre mye om det skjer. Et delmoment her, er altså å forklare ham at jeg setter pris på at han hopper uten å rive. Det gjør jeg ved å stoppe opp, ta hindret om igjen, og belønne når han ikke river.

I tillegg jobber jeg med to andre delmomenter: lære ham å gjenkjenne behovet for å korte inn det siste galloppsteget før hinderet, og gi ham balanse og styrke til å gjøre bratte opphopp. Hoppteknikkøvelser med ulik avstand for hver repetisjon hjelper ham med det første. Styrken i ryggen og balansen har jeg grublet litt over.

Det viste seg i fjor at det ikke var enkelt å lære Kuling å "sitte bamse". Her er en video fra i fjor:


At et såpass enkelt triks skulle vise seg å være så vanskelig å utføre, rent fysisk, var ikke bra. Et tydelig symptom på dårlig balanse og ryggmuskulatur. Derfor har vi jobbet jevnt og trutt med det. Vi er fortsatt ikke helt i mål, men i går kveld mens vi egentlig trente på balanseballen, tilbød han plutselig "stå på to" helt av seg selv. Klar forbedring!

Det var ikke så lett å få et klart mobilbilde av nyvinningen, men jeg prøvde: