15 August 2013

Linjenerding inspirert av Stav 2013

Flere ganger i helgen ble jeg stående og kikke på alternativer på linjer i klasse 3-baner. Nå har jeg testfilmet noen situasjoner som likner på hverandre, hentet fra helgens baner. Har byttet ut en tunnel med et hopp i en av dem, sånn at det skulle bli enkelt å se hunden på filmen, og sikkert tullet til noen vinkler. Men essensen skal være noenlunde det samme.

De tre situasjonene jeg har plukket ut har til felles at alternativ A favoriseres av linjen videre (rettere linje som det er enklere å bygge opp fart videre på), mens alternativ B favoriseres av både avstanden og av retningen hunden kommer fra. Sånn sett skulle B være et klart valg, men legg til i likningen at det alternativet var vanskeligere å handle, så valgte mange alternativ A likevel.

Jeg valgte den vanskelige løsningen i alle tre tilfellene, fordi jeg trodde jeg ville tjene tid på det. Men i en av dem ble jeg stående i veien så Kuling rev, og i et annet fikk jeg ikke til bakbyttet på en brukbar måte i det hele tatt. I tillegg malte noen smarte personers ord i bakhodet på meg, om at linjen videre betyr mye. For å få fred for tvilen måtte jeg nesten teste :-)

Filmtestingen viste at for meg og min hund, i akkurat disse situasjonene, holdt 3-punktsregelen vann. Ett poeng til avstanden sammen med ett poeng til linjen vi kommer fra, trumfer linjen vi skal videre til.

Jeg har dessverre ikke redigeringssoftware som kan lage overlay tilgjengelig for tiden, men har lånt Sigurds windowsmaskin og klippet sammen testingen, i hvert fall:



Her er baneskisser og splittider for de tre kombinasjonene:
Hinder 3-4 var en tunnel i originalversjonen. Jeg endret det for at det skulle bli enklere å se hunden på filmen.
I push-serpentinen på hinder 3, alternativ B kom jeg skikkelig i veien for Kuling på Stav. Ikke enkelt, men raskere. 

Den som vant denne klassen, valgte alternativ A på slutten. Veldig mye lettere enn enda et bakbytte, men kanskje vi kunne slått tiden om vi hadde klart å få det til?