30 December 2013

Agilitymålsetninger for 2014

Målsetningene for neste år blir litt annerledes, som følge av hva vi jobbet med i år. Jada, jeg vil gjerne inn på landslaget, ta både hopp- og agilitychampionat, komme topp 10 på årets agilityhund osv. Men. For det er et men.

Som jeg lovet meg selv, har jeg lest en del prestasjonspsykologi i år. Og en ting det har lært meg, er at det lønner seg å fokusere på prestasjoner heller enn resultater, dårlig oversatt. Performance rather than outcome, er mer presist. Derfor: neste år skal jeg krysse av i kalenderen for hva vi har forbedret, heller enn hvem vi er bedre enn.

I løpet av 2014 vil jeg forbedre:

  • Slalåm
  • Løpende felt
  • Tighte svinger
  • Kulings fysikk: akselrasjon, sprinthastighet, styrke
  • Min egen konkurransementalitet.
  • Treningslogg med delmål

Mer utfyllende om hver enkelt ferdighet:

Slalåm: Jeg vil kunne handle slalåm fra alle tenkelige vinkler og posisjoner, uten å tenke på det. Med meg foran, bak, stillestående, i full fart, osv. Vi har jobbet med venstreinngangene i år, og de har blitt bedre, nå er det tid for neste steg: jeg vil ha ferdighetene dit at jeg ikke trenger å tenke på hvilken inngang med tilhørende handling vi får servert, vi skal kunne alle like bra!

Løpende felt: Jeg vil bruke de løpende bomfeltene på konkurranse, til alt annet enn tighte svinger med behov for samling. De skal være trygge, raske og gode uavhengig av hvilken fart vi kommer til bommen med, og om vi skal svinge etterpå (inntil ca 90 grader). I dette ligger også at Kuling må fortsette å overholde kriteriene når jeg ber om stopp.

Tighte svinger: Jeg vil at Kuling alltid skal svinge tight når han blir bedt om det. Inkludert linjer med mye fart og lite handling, rene post turns, fristende alternativer, langt fra meg, osv. Det skal være synlig at han legger inn det nødvendige ekstrasteget foran svingen. Akselrasjonsflanking skal ikke bety noe.

Fysikk: Jeg vil ha en enda raskere, sterkere Kuling. Vi jobber med kjettingtrekk, vektmansjetter, kløv, ski, sykkel, skritting i bånd, kroppskontrolltriks og off track-turer. Jeg vil øke styrken, akselrasjonen og sprinthastigheten. For å gjøre disse aspektene målbare, må jeg sette opp før- og etter-tester.
  • Sprint kan vi teste på oppmålt rettstrekning, eksempelvis 50 meter på en fotballbane. 
  • Akselrasjon kan testes ved å holde ham igjen og filme fra gitt avstand (overlay), la oss si at 5 meter er en interessant strekning. 
  • Styrke er vanskelig. Veie ham (da spiller jo fettprosenten også inn)? Hvor langt han orker å trekke kjetting/bære kløv før han blir sliten (upresis vurdering)? Hvor høyt han kan hoppe fra stillesittende? Hvor stor omkrets han har rundt viktige muskelgrupper? Hadde vært fint med en MR-maskin til dette, gitt :)

Prestasjonspsykologi: Jeg vil fortsette å lese bøker om emnet. Kanskje gå et kurs, om jeg finner et som ikke er for dyrt? Ikke så lett å gjøre dette målbart, men si at jeg skal lese ferdig den boken jeg har begynt på, den jeg har kjøpt men ikke åpnet, og så én til. En konkret følelse jeg vil til livs: hjertebank og skjelving da Sigurd og Orkan sto på start i NM-finalen. Jeg tør ikke tenke på hvor nervøs jeg ville vært om det var jeg selv som sto der i år. Jeg vil føle meg trygg og glad på start, uansett hvor stort mesterskap det handler om!

Treningslogg: Jeg fikk en fin kalenderbok av Anniken for 2014. Den vil jeg bruke til å føre opp litt kort om hva vi har trent på, men aller mest hva vi trenger å trene mer på. Jeg vil bruke den jevnt gjennom hele året, ikke bare på kurs og samlinger. Den skal være fremtidstrettet og inspirerende, ikke skjematisk og bakoverskuende. Inkludert i treningsboken vil jeg ha delmål. Mål for måned, mål for konkrete prosjekter. Jeg jobber best når jeg er i prosjektmodus, inspirert og under tidspress :)


Kanskje fyller jeg på her etter hvert som jeg kommer på ting å forbedre, kanskje ikke. Time vill sjåvv.