23 May 2014

Gjesteinnlegg om oppvarming

Dette ble publisert hos 3vallare for lenge siden, jeg trodde jeg hadde lagt det i bloggen også, men det hadde jeg tydeligvis ikke. Dermed:

 Av hundesporter driver jeg mest med agility, noe som krever ekstremt mye av hundene rent fysisk. Min første agilityhund ble pensjonert to år gammel, med ryggsmerter. Det skremte meg nok til at jeg begynte å ta fysikken på virkelig alvor.

 Ikke bare skal hunden ha de rette fysiske forutsetningene for den aktiviteten vi tar den med på (kroppsbygning, vekt, muskulatur, motoriske ferdigheter osv), den bør også være oppvarmet og forberedt. Det handler ikke bare om prestasjon, men også om skaderisiko.

Oppvarmingen må selvsagt være tilpasset den aktuelle aktiviteten, men felles er at det er lurt å starte rolig. Skritt aktiverer kjernemuskulaturen mer enn trav. Etter noen minutter øker du intensiteten, gjerne med bevegelser som minner om de hunden skal utføre i full fart etterpå (rolig slalåm rundt bena, varmer opp de musklene hunden skal bruke når den springer agilityslalåm i full fart). De siste minuttene øker du til full fart, sprint, og full intensitet.

Oppvarmingen bør planlegges slik at den også forbereder hunden mentalt på den kommende aktiviteten. Avslutt rolig, med godbiter og selvkontroll hvis du vil ha hunden fokusert, eller med sprø, vill lek hvis du vil trekke den opp i intensitet.

Selv om du har en hund som tilsynelatende blir trøtt og mister intensiteten av å varme opp, er det ikke en unnskyldning til å ta hunden rett ut av buret og over i fullt tempo (slik jeg trodde med min første agiltyhund). Ikke bare gir det skaderisiko, men fenomenet "innbytterpuls" fra fotballverden, altså at de som kommer innpå banen for dårlig oppvarmet blir veldig raskt slitne, spiller inn her også.

Hvis hunden din (eller du selv?) blir sliten av oppvarming, er mitt beste tips å varme godt opp, ta en kort pause (noen minutter i buret, for eksempel), for så å gå på hovedaktiviteten. Hvis pausen mellom treningsøktene blir mer enn fem minutter i ro, bør du varme opp på nytt.

Etter trening bør du gå hunden rolig ned i minst fem minutter, slik at den blir kvitt melkesyre og får normalisert puls og respirasjon gradvis. Et greit tegn å se etter kan være når hunden slutter å pese.

Oppvarming er slitsomt, men for meg er det blitt en samvittighetssak. Jeg vil ikke bare vinne, jeg vil ha friske hunder i mange år!